۱۳۹۷ فروردین ۱۶, پنجشنبه

موضع سازمان مجاهدین در قبال جنگ ایران و عراق چه بود؟(قسمت هفتم )


آيا جنگ رژيم ايران با عراق اجتناب ناپذير بود؟ (قسمت هفتم )
 آيا جنگ با عراق، قابل متوقف کردن نبود؟
? چه کسي بر ادامه جنگ اصرارداشت؟
http://bit.ly/2C0jBf0 
لوگو نهایی قسمت هتفتم چنگ ایران و عراق

موضع سازمان مجاهدینسازمان مجاهدین در قبال جنگ ایران و عراق چه بود؟

به‌رغم تلفات مرگ‌بار جنگ، همه سرکردگان رژیم آخوندیرژیم آخوندی و جریانات میانه‌باز به اصطلاح مخالف آن، در آن سالها، برایش هورا می‌کشیدند و هیزم‌کش جنگ بودند. تنها مخالف آن، پس‌از خروج نیروهای عراقی از خاک ایران، مجاهدین بودند و بس!
سازمان مجاهدین به‌مثابه تنها نیروی سیاسی مطرح، با وزن اجتماعی جدی و غیرقابل انکار، قبل از شروع جنگ بسیار در این مورد هشدار داده بود و با تمام توان از هیچ تلاشی برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش جنگ فرو گذار نکرده بود. سازمان از همان اولین روزهایی که جنگ تبلیغاتی بین دو کشور شروع شد، حساسیت مطلب را متوجه شد و تلاش کرد، مناسبات دو طرف، قهرآمیز نشود. مشخصاً مسعود رجویمسعود رجوی در آن شرایط از یاسر عرفات، برای میانجیگری بین دو طرف دعوت کرد.مسعوى رجوي رهبر مقاومت ايران
مسعود رجوی: «در بحبوحه زمینه‌سازی‌های جنگ‌افروزانه خمینیخمینیدر ۲۵فروردین۵۹ یعنی ۵ماه قبل از تهاجم گسترده قوای عراق، من ازسوی مجاهدین، همراه با سفیر فلسطین درتهران که آن‌موقع آقای هانی‌الحسن بود، روی متنی توافق نمودیم که بر اساس اصول:
– احترام متقابل
– عدم دخالت در امور داخلی
– قطع مخاصمات و حل مسالمت‌آمیز اختلافات
میانجیگری عرفات را ما بین دولتین ایران و عراق تقاضا می‌نمود. تا او، یعنی عرفات، مساعی جمیله خود را برای ممانعت از جنگ‌افروزی و بهره‌برداری‌های استعماری ناشی از آن، بین دولتین ایران و عراق مبذول دارد». (کتاب گزارش مسئول شورای ملی مقاومت به مردم ایران در رابطه با بنی‌صدر و اطرافیانش با شورای ملی مقاومت و جریان پیوستن و گسستن آنهاص۳۴۵)
متأسفانه خمینی تلاش‌های صلح‌آمیز مشترک رهبرمجاهدین و رهبرتاریخی فلسطین را به شکست کشاند. این تلاش‌ها، البته تا آخرین روزها ادامه داشت. ولی در عین‌حال مجاهدین باتوجه به جنگ محتومی که درپیش بود، آماده دفاع هم می‌شدند.
مسعود رجوی: «در ۲۰شهریور۵۹ مجاهدین‌خلق طی اطلاعیه‌ای برای دفاع ازمرزها، شهرها و مردم بی‌دفاع غرب کشور اعلام آمادگی کردند، همچنین از عراق خواستند که حسن‌نیت خود را به اثبات رسانده، به‌طور بین‌المللی خواستار قطع مخاصمات گردد. سپس به‌دنبال اشغال بخش‌هایی از خاک میهنمان توسط قوای عراقی، ما در صفوف خاص‌خود (مجاهدین) برای دفاع ازمردم بی‌پناه میهنمان اقدام‌نمودیم و موجی از شهیدان مجاهد نیز تقدیم شدند. که در رأس همة آنها، برادرگرامی و فوق‌العاده ارزندة ما دکتر احمد طباطبایی (نخستین استاندار مازندران پس از انقلاب) قرارداشت.
ادامه دارد…
لینک ها:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر